Lajukan Broadband Yang Dah Habis Limit

Assalamualaikum semua :)

Hari Ahad sudah menjelang, esok hari Isnin , sekolah -.-
erk, malasnye ~~ memang takde mood la sebab kerja sekolah yang cikgu bagi tak sentuh lagi . hahaha

Back to topic, aku akan ajar korang macamana nak lajukan broadband yang dah habis limit . Macam aku lah, aku guna broadband celcom, limit sebulan hanya 5GB sahaja . Susah la, sebab aku dah la kerap guna internet, tambahan pula, aku berkongsi dengan kakak aku punya broadband(sebenarnya, broadband ni memang die punye pun) hehe.
Jadi memang setiap bulan pihak celcom akan hantar mesej macam ni kat aku :


Huh memang payah la, internet akan menjadi lembap lepas celcom dah hantar mesej macam gambar kat atas tuh !

Huhu , tapi, dengan berkat usaha aku mencari cara-cara nak lajukan broadband ini balik, akhirnya berjumpa juga dengan satu blog ni. Blog sape lagi kalau bukan blog budakbotak . Thank you very much budakbotak tunjukkan tutorial nye dengan jelas ! hehe.

Cara-cara nya adalah seperti berikut :

1) Pastikan waktu nie dah connect ke internet. Tekan "start" & cari "run". Dalam tu tulis "cmd" dan tekan ok.


Kalau window vista/7, tulis 'cmd' kat search tu

2) Akan keluarlah command prompt macam kat bawah ni. Tulis "ipconfig/all" dan enter.


3) Bila dah enter akan keluar senarai connection, cari hardware wireless korang (nama Modem korang), tengok gambar kat bawah untuk pilih mana yang betul.


4) Ok skarang taipkan "ping [address korang] -t" Contoh ping 10.175.53.131 -t macam gambar kat bawah. Bila berjaya, korang akan terima balasan macam kat bawah. Kalau tak keluar macam kat bawah ni, maksudnya tak berjaya la tu.


5) Biarkan benda ni berjalan selama mana korang online. Kalau dah tak nak tekan pangkah tu je.

Proses nie akan buat korang akan sentiasa ada connection dgn server, akan cepatkan proses hantar & terima packet (budak2 network and IT tau la apa benda ni) jadi website lebih cepat loading.

Tip ni untuk semua jenis broadband tak kira la CELCOM, MAXIS, DIGI asalkan broadband .
Tutorial di atas berdasarkan window XP , yang lain mungkin sedikit berbeza.
Jadi , nikmatilah kelajuan internet korang seperti biasa ! hoho..
Sekali lagi thank you budakbotak.

Sekian :)



4 comments:

Henry Zackery said...

caya lah bro.. nice hack..hehe

Teka Gambar Kembali Lagi

Mohd Zakwan Zain said...

hehe .semua ni jasa budak botak :)

Dda Ly said...

sangat berguna, balik nnt nak try..:) thanksss...


meh ke rumah..
~danial n science~
keep in touch ye..♥♥♥

Mohd Zakwan Zain said...

try jangan tak try.hehe :)