Tutup Telinga Waktu Petir Boleh Pekak?

Assalamualaikum, salam sejahtera :)

Banyak persoalan yang tengah bermain dalam fikiran aku sekarang .Jadi meh aku kongsi serba sedikit persoalan tersebut .Mungkin korang semua boleh bagi jawapan yang tepat?

Persoalan pertama : Betul ke kalau kita selalu bergayut boleh tinggi?
Emm, yang ni la orang-orang selalu guna kalau nak mempersendakan orang pendek macam aku ni .hehe
Yeke boleh tinggi ? Bukan ke kalau kita bergayut ,tangan yang panjang -.-"
Tak nak aku jadi macam orang utan .haha

Persoalan kedua : Kalau tutup telinga waktu petir ,betul ke telinga boleh pekak?



Kenyataan ini datangnya dari kawan aku. Waktu tu tengah petir .Aku ni penakut sikit kalau dengar bunyi guruh .hehe .Jadi aku tutup lah telinga. Si kawan aku tu pun tegur la jangan tutup telinga sebab nanti boleh pekak .
-.-" Aku waktu memula tu macam , "lantak la ,telinga aku ,bukan telinga kau" , tapi sebagai langkah berjaga-jaga ,aku ikut jugak akhirnya .haha

Persoalan ketiga : Betul ke kalau ada anjing sekitar kita ,kita duduk diam-diam, dia takkan kejar ?
Haa, anjing lah antara haiwan yang aku takut dari dulu sampai sekarang -.-"
Kawan aku cakap, kalau duduk diam-diam(maksudnya tak bergerak) ,anjing tak kan kejar kita.
Benda ni aku tak pernah try lagi. .sebab...
Kalau nampak anjing je aku terus lari menyelamatkan diri .hahaha xD

Persoalan keempat :
Kenapa ye ,kalau kita ketip (potong) kuku waktu malam ,boleh pendek umur ?
Haih ,yang ini aku macam tak percaya langsung ! Aku tolak bulat-bulat, sebab ajal maut di tangan Allah SWT !
Tapi disebabkan ibu aku yang cakap ,aku percaya lah SEDIKIT.
Sikit je,tak banyak .haha

Jadi ,aku nak tanya ni ,kalau sesiapa yang boleh memberi jawapan yang tepat dan rasional mengenai persoalan-persoalan di atas ,amat-amat lah dialukan untuk memberikan jawapan di ruang komen.
Sekian :)

p/s: yeay ,aku dah ada jiran ! Cuba tengok kat sidebar blog ini ,ada entri di blog seseorang kan? Dialah jiran baru aku ! Hehe , jom semua ,kita terjah blog HARIS KAITO !

1 comment:

Fatin Najwa said...

1. Memang tak tau ah, tapi memang betul kot, kebanyakanye siapa yang main bola keranjang ke bola jaring yang kene lompat2 semua tinggi2 :p
2. Maybe sebab air pressure dari bunyik tu kot
3. Anjing akan kejar kalau die rase orang tu macam ade something, kalau kite jalan macam biase tk pandang die, die tk kejar kot. sebb die tau kite takut, so die kejar. HAHA
4. errk, aku tk pernah lak dgr. Tapi aku selalu ketip malam2 dooow. HAHAHA