Cara Letak Iklan serta Gambar Bergerak di Blog

Assalamualaikum , salam sejahtera semua :)

First time aku buat tutorial berkaitan dengan blog . Dulu pernah buat tutorial tapi bukan berkenaan dengan blog , berkenaan dengan komputer dan yang sewaktu dengannya .
Ehh , ada SATU tutorial berkenaan dengan blog , klik SINI untuk baca. hehe

Korang ada berdaftar dengan mana-mana syarikat pengiklanan (bagi yang tak, boleh klik SINI)? Aku rasa majoriti blogger ada berbuat demikian . Boleh cari duit sampingan sambil berblogging, bak kata pepatah "menyelam sambil minum air" .
Tapi kalau aku menyelam , tak sanggup aku nak minum air. Air sekarang dah la kotor .haha {-----hiraukan -.-''

Nak letak iklan kat blog macam gambar kat bawah ni ? :

sumber gambar : budakbotak.com


Ikuti cara-cara yang berikut :
1. Pergi ke Design --- Page Element ---- Add a Gadget

klik untuk besarkan gambar

2. Pilih "HTML/Javascript"

klik untuk besarkan gambar


3. Lepas dah klik HTML/Javascript tu , letak code kat bawah ni .

LINK IKLAN --- Letak link iklan korang kat situ .
LINK PICTURE --- Letak link picture iklan kat situ .

Bagi yang tak tahu macam mana nak copy link gambar, klik Kanan di gambar yang dikehendaki dan pilih "Copy Image Url" (itu bagi pengguna Google Chrome, pengguna browser lain boleh pergi SINI) . Tekan "ctrl" dan "v" serentak untuk paste link gambar tersebut .
Lepas dah save , tengok lah hasilnya ! hehe

Kalau korang nak iklan bergerak macam di sidebar kanan blog aku ni , hanya kena tambah code ini sahaja :


Lihat gambar di bawah untuk gambaran lebih jelas :




Siap !
Sekarang blog anda akan nampak lebih kemas .hehe :)
Kalau tak paham jangan lupa tinggalkan soalan di ruangan komen...Aku akan cuba jawab insyaAllah..Sekian.. peace (Y)

2 comments:

Terbelog said...

salam..
cmne nak salin kod iklan bergerak tu? ermm
boleh reply kat komen blog den x

Mohd Zakwan Zain said...

yang tu gambar... so, kena salin satu-satu la . hehe :)